Allergi

Akupunktur og Pollenallergi

Akupunktur kan ha god effekt på pollenallergi. Behandlingen kan gis som forebyggende behandling utenom sesongen, eller den kan rette seg mot å dempe de aktuelle symptomene i sesongen.

Forebygge pollenallergi

Vi anbefaler at man forebygger den kommende pollensesongen. Behandlingen går da ut på å styrke det vi innen kinesisk medisin kaller «forsvarsenergien» i kroppen og dermed forhindre eller redusere pollenplagene. Slik forebyggende behandling gjør man gjerne to måneder før årets sesong.

Behandling av symptomene ved pollenallergi

Når pollensesongen har startet er hensikten med behandlingen å fjerne eller dempe de akutte plagene. Disse kan arte seg forskjellig fra person til person. Vanligst er nok rennende nese, tett nese, nysing og kløe i nesen. Symptombilde med røde øyne, kløe i øynene og hovenhet rundt øynene er heller ikke uvanlig. Noen får også plager med pusten – astmalignende plager og hoste. Å føle seg trøtte og utslått er et vanlig symptom ved pollenallergi. I pollensesongen rettes behandlingen mot de akutte symptomene. Behandlingen tilrettelegges individuelt mot de plagene som akkurat du har. Akupunktur kan kombineres med vanlige medisiner eller kan brukes alene.

Aktuelle linker

Her er en forskningsrapport fra en stor tysk studie som konkluderer med at akupunktur ved pollenallergi medfører «klinisk relevante og vedvarende fordeler»

Her er en artikkel om allergi fra YR – du finner bl.a. link til pollenvarselet

Om pollen og pollenallergi fra norges astma og allergiforbund