Nyttåret er her – det er 2017. Alle fortusetninger for å føle se frisk og opplagt etter litt juleferie er tilstede. Du har spist godt, hvilt, vært sammen med venner og familie – alt det koselige som er et «must» i julen.

Kollegene ønsker deg «Godt Nytt År» og vil vite om du er full av pågangsmot og klar til «kick off». Du smiler og nikker, men inne i deg krymper du og har lyst til å snu og gå tilbake til den varme sengen du tvang deg opp av. Du sover best rett før vekkerlokken ringer, selv om du er sliten om kvelden.  Døgnet føles litt snudd opp ned. Til og med kan du kjenne på litt uro om kvelden, noe som er med på å forsinke innsovningen. Tankene kommer – surrer rundt problemer du bare ikke kan se noen løsning på.  Så irriterende! Du ar jo så trøtt da du la deg!

Ute er det mørkt når du står opp og mørkt når du legger deg. Om dagen har du ikke tid til å gå en luftetur når lyset er sterkest klokken 12. Du føler deg småkald og innhyllet i evig skumring. Du sliter med å kosentrere deg og holde ut arbeidsdagen. Fritidsaktivtetene føles som en ekstra belastning.

Jeg er sliten! Hva kan jeg gjøre med det?

Her kommer «å gjøre» - listen jeg anbefaler som fysioterapeut og akupunktør ved sllitenhet.  

  • Det er alltid lurt å ta en blodprøve for å sjekke stoffskifte, infeksjoner, status for mineraler og vitaminer. Vanlige mangler er  f eks B 12, D – vitmain eller magnesium.
  • For oss i nord synes jeg det er lurt å ta litt ekstra vitamin C (syrenøytral og selenfri) og D – vitamin tilskudd året rundt.
  • Kjenn etter hvordan du takler mørket – noen mennesker lider av såkalt vinterdepresjon. Bruk av lysterapi er noe mange finner glede i - få hjelp til å finne ut når på døgnet du skal behandle deg med lys – i forhold til sønvmønster.
  • Se på kostholdet ditt. Et variert og helst hjemmelaget kosthold med mye grønnsaker,fugl, fisk og noe kjøtt er  å anbefale. Næringsrike supper er fabelaktig vintermat. Spis så lite som mulig kjøleskapskald mat –  gjerne dampe, woke og steke grønnsakene. Drikk mye vann, selv om det er vinter og tørsten ikke føles like sterkt som i varmen.
  • Gå en tur ut ( 20 – 30 minuter) hver dag klokken 12 i vinterhalvåret. Da er lyset på det sterkeste og du «kvikker opp» systemet.
  • Prøv akupunktur! Gjennom empirisk tradisjon har kinesisk medisin konkludert med at akupunktur styrker  energinivået i kroppen. Dette gjøres gjennom grundig undersøkelse ( tunge, puls og samtale) og ved å velge punkter fra organer som trenger å styrkes/balanseres hos deg. Vel  kan det høres «hokus pokus» ut, men for oss som er utdannet akupunktører, er det meget konkret og fysiologisk behandling. For mer informasjon, se http://www.frognerakupunktur.no/

Godt Nytt År!  

Kilder:

http://nhi.no/livsstil/livsstil/sovnforstyrrelser/tretthet-og-slapphet-1273.html?page=all

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/psykisk-helse/vinterdepresjon-29704.html?page=all