Som fysioterapeut og akupunktør møter jeg mennesker i mange faser av livet. Noen lider av kroniske sykdommer som revmatisme, hjerneslag og ulcerøs cholitt, noen får akutte infeksjoner/virus ( f. eks kyssesyken), andre har gjennomgått kreftbehandling og er «friskmeldt» og flere  gjenomgår langvarige perioder med negativt stress ( skilsmisser, dødsfall, kollisjoner, vold, mobbing, overgrep, presser seg for mye med studier og/eller jobb osv. )

  • Stopper alt plutselig opp?
  • Virker det som en evighet å skulle gå 10 meter?
  • «Renner» kreftene dine ut av deg?
  • Er det komplett umulig å holde orden hjemme?
  • Glemmer du avtaler, navn, det du akkurat har lest?
  • Står du på kjøkkenet og lurer på hvorfor du gikk dit?
  • Er det sosiale livet blitt en belastning?
  • Isolerer du deg?

Da er det mulig du lider av fatigue/utmattelse.

Dette er ikke et synlig problem i den forstand at du ser dårlig ut. For folk rundt deg (hjemme, venner og på jobb) er det vanskelig å forstå kraftløsheten din. En av grunnene er at fatigue ofte oppstår akutt, gjerne en god stund etter langvarig, negativ stresspåvirkning. Symptomene er uforutsigbare i hyppighet og påvirker konsentrasjon og hukommelse.

Sosialt

Omgangskretsen din skrumper. Du kan bli  oppfattet som avvisende ( du orker ikke å holde ditt sosiale liv aktivt og booke  avtaler, eller du må ofte avlyse pga dagsform ), lat ( du klarer ikke å gjøre forefallende oppgaver/husarbeide), du fungerer ikke i jobben din, å følge opp barn/barnebarn kan virke uoverkommelig.     

Fysisk

Du klarer ikke å opprettholde aktivtetsnivået ditt, du blir svak i musklene, du kan få smerter i rygg/nakke som følge av inaktivtetet, det er lett å legge på seg.

Psykisk

Det å ville mer enn man klarer, gir et indre stress. Å miste mestringsfølelse i dagliglivet gir lav selvfølelse og i mange tilfeller dårlig samvittighet. Depresjon kan komme som følgetilstand, også sorg og generell nedstemthet.   

Hva kan du gjøre?

  • Ha nær kontakt med legen din
  • Kanskje må du være sykmeldt helt eller delvis en periode
  • Hør på kroppen din
  • Hvil når du er sliten
  • Informer familie, kolleger og venner om at du må ta dagsformen din på alvor
  • Pass på å ha et variert kosthold ( kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter)
  • Små turer på mykt underlag/ujevnt terreng er fint når du klarer det
  • Unngå «skippertak»

Tiltak som kan gi gode resultater        

  • Tilpasset trening under veiledning av fysioterapeut
  • Akupunktur ( kraft, energi, følelser, humør)
  • Lysakupunktur ( kraft, energi, følesler, humør)
  • Fysioterapi med fokus på hele mennesket ( rygg/nakke kan bli vond som følge av fatigue/utmattelse)
  • Kiropraktikk ( muskel/skjelettsystemet er blokkert som følge av inaktivitet)
  • Samtaleterapi/coaching ( lav selvfølelse/-bilde, dårlig samvittighet, sorg, depresjon)

 Skrevet av fysioterapeut og akpunktørVigdis Bjørnøy, Oslo, oktober 2016

 

https://kreftforeningen.no/om-kreft/seneffekt/fatigue-tretthet/

https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2016/2016/forsker-pa-treningsmetoder-for-sarkoidosepasienter-med-fatigue/